it gets better - Depression del 1

06.33 pm / health & positivity · writing

När jag skrev detta i word blev det super långt, och därför tänker jag publicera det i delar. Jag börjar med lite fakta om depression som även funkar som en liten introduktion.

”Varannan kvinna och var fjärde man drabbas någon gång i livet av sjukdomen. Ungefär ¾ av alla som får en depression drabbas ytterligare en eller flera gånger under livet” - http://psykologi.ifokus.se (2008)

Depression är något väldigt många ungdomar (och äldre människor, självklart) idag drabbas av på grund av olika orsaker, som oftast leder till bland annat självskadning och i värsta fall självmord. Depression ser inte på ålder, kön, popularitet. Vem som helst kan drabbas när som helst.

Depression är inte att man är ledsen i några dagar. Det är så mycket mer än det. Vanliga symptom på depression är:
– nedstämdhet, lättirritation
– ångest, panikattacker
– ingen livslust, allting känns värdelöst
– man har svårt att ta itu och påbörja saker och ting
– man känner sig väldigt trött, försämrad aptit

Även om många (eller alla) av dessa punkter stämmer in på just dig betyder inte att du är deprimerad. Visst kan man själv veta om man lider av sjukdomen eller inte, men det finns alltid en chans att man har någon annan sjukdom som orsakar symptomen. Därför är det bra att kontakta läkare och få en riktig diagnos.

Även depression kommer i olika grader. Har man en djupare depression har man oftast även självmordstankar och tänker mycket på döden. I värsta fall leder dessa till att man faktiskt begår självmord. Det är därför det är speciellt viktigt att söka hjälp – prata med någon man litar på eller kontakta läkare. Ingen ska vara tvungen att ta livet av sig på grund av depression.

KOM ALLTID IHÅG! Kontaka/prata med någon om du misstänker att du lider av sjukdomen. Det är inte lätt, men det är det enda rätta. Håller du allting för dig själv blir allting så mycket värre.

Du måste komma ihåg att du inte är ensam, och allting kommer bli bra. Kanske inte idag eller imorgon, men en dag kommer allting vara över. Du kommer över detta. Du kommer bli lycklig. Ge aldrig upp. Stay strong. 



Är det någon som läser detta som misstänker/har depression som behöver prata, finns jag alltid. Jag lyssnar gärna och försöker hjälpa er alla. Jag dömer ingen. Du kan vara min vän eller en total främling, 10 eller 30 år gammal, muslim eller ateist. Jag lyssnar alltid. Ingen ska behöva hålla allting för sig själv. Jag hoppas verkligen att ni söker hjälp på ett eller annat sätt. 


Kontakta mig via:
- kommentera detta inlägg
- twitter - danlsonfire (följ mig och berätta att du vill prata så följer jag dig och vi kan prata genom DMs)
- tumblr - kikidanosaur (skicka ett meddelande till mig (inte anonymt!) så kan vi prata genom privata meddelanden)
- facebook (om du är min vän)


Del 2 (tips och råd) kommer nästa veckoslut.




Leave a comment on this post here.

Leave your email to be notified when your comment has been answered. It will not be shown to anyone but me.
Please be nice when commenting. Thank you.


name:

e-mail: (only visible for me)

url:

comment: