A Christmas List

08.28 pm / lists

Detta är Sevendays blogglista denna vecka. 
 
 
I år firar jag jul med
Precis som alltid så firar jag julen hemhemma med min mamma, bror och katterna såklart. Min styrfar brukar fira julen hos sina föräldrar och kommer oftast tillbaka hem medan vi öppnar julklapparna. 

Det här finns alltid på julbordet
Fisk, olika lådor, julskinka, rosolli, rysk saltgurka... För mig börjar det bli tradition med porkkala ("fisk" gjort på morot), istället för fisken. 

Min juldagsmorgon ser ut så här
Min julmorgon ser ut som vilken morgon som helst. Jag vaknar, ligger i sängen någon timme till, äter kanske någonting smått och sminkar mig. Ganska fort efter det börjar det bli dags att förbereda maten. Och självklart måste man i något skede av morgonen ta en titt på julgranen och se om det finns några paket under den redan. 
 
 
Tre saker som julen måste innehålla
Julprogram på tv, julmusik samt katter som tigger och springer runt fötterna medan man lagar mat. 
 
Det här är jultradition hos oss
Vi har inte egentligen några speciella traditioner. Innan middagen brukar vi besöka gravgården, och efter middagen öppnar vi julklappar, och därefter bjuds det på kaffe och någonting sött. That's it, pretty much.
 
Så här klär jag mig på julafton
Jag brukar ha på mig jeans eller leggings och en jultröja. 
 
 
Min bästa julfilm
Den första Harry Potter filmen, The Holiday, How the Grinch Stole Christmas och Home Alone. De två första kanske inte direkt räknas till julfilmer, men ändå.
 
Vår gran ser ut så här
I år är den blåvit på grund av Finlands 100 års självständighet. Dessutom har jag en liten vit gran i mitt eget rum, som är fylld med mörklila och svarta bollar med kattmönster. 
 
Det sämsta med julen
Att alla inte kan fira julen på samma sätt som vi trots att de kanske skulle vilja det. Alla borde ha samma möjlighet att fira jul och få julklappar. Dessutom blir nästan alla ganska stressade kring jultiden, vilket är synd. 
 
Det bästa med julen
Det som julen handlar om - god mat, att få spendera tid med familjen och julklapparna (att både få och ge). Stämningen överlag är väldigt mysig och världen lyser upp med julljus och dekorationer överallt. 
 
 
This year I'm celebrating Christmas with 
As always, I'm homehome with my mum, brother and the cats of course. My stepfather spends Christmas with his parents, and he usually comes back home while we're opening our presents. 
 
What you can always find on the Christmas table
Fish, different casseroles, ham, rosolli salad, pickles... For me it is becoming a tradition to have porkkala ("fish" made on carrots), since I don't eat fish.  
 
My morning looks like this
For me, it looks just like any other morning. I wake up, stay in bed for a while, maybe eat something and start getting ready. Pretty soon after that it's time to start preparing the food. And of course at some point, you have to check the tree and see if there are any presents under it already. 
 
Three things there has to be on Christmas
Christmas shows on tv, Christmas music and cats that are begging for food and running around your feet.
 
This is our tradition
We don't exactly have any traditions, but we always do things in the same order - go to the graveyard, eat dinner, open presents, have coffee and something to satisfy our sweet tooth.
 
What I'm wearing on Christmas Eve
I usually just wear jeans or leggings and a Christmas sweater. 
 
My favourite Christmas movie
The first Harry Potter movie, The Holiday, Home Alone and How the Grinch Stole Christmas. The two first ones aren't exactly Christmas movies, but still.  
 
What our tree looks like
This year our tree is blue and white because of Finland's 100th Independence Day. I also have a small white tree in my room, which is filled with dark purple and black ornaments with cats on them.
 
The worst thing about Christmas
That not everyone can celebrate Christmas the same way we do. Everyone should have the same possibility to celebrate it and get presents. Also the fact that everyone are more or less stressed around Christmas, which really is a shame. 
 
The best thing about Christmas
What Christmas is about - good food, to spend time with family and the presents (both giving and receiving). The overall feeling of Christmas and the fact that the world lights up with Christmas lights and decorations everywhere. 



Leave a comment on this post here.

Leave your email to be notified when your comment has been answered. It will not be shown to anyone but me.
Please be nice when commenting. Thank you.


name:

e-mail: (only visible for me)

url:

comment: