books i took with me when i moved

11.00 am / books

 
Som ni kanske har redan klurat ut, så har jag flyttat från lilla Hangö på grund av studier i Helsingfors. Jag har i planerna ett inlägg gällande flytten, men jag vet inte ännu när jag kommer skriva och publicera det. För tillfället bor jag iallafall hos min moster i min kusins gamla rum, tills jag hittar en egen lägenhet.
   Eftersom jag inte kunde ta med mig alla mina hundra böcker, så var jag tvungen att välja några att ta med mig. Det var inte ett lätt val, det kan jag lova. Personligen tycker jag om att se på videon på YouTube där folk visar böcker de tagit med sig till college/universitetet, så jag ville göra min egen version av det nu.
 
// As you might have already figured out, I've moved from Hanko because of studies in Helsinki. I will write a blog post more about that, but I don't know when yet. I'm currently living with my aunt in my cousin's old room until I find my own apartment. Since I couldn't take all my one hundred books with me, I had to choose only a few to take. I like watching "books I took with me to college/university"- videos on YouTube, so I wanted to make my own version of it. 
 
 
The Girl with Seven Names by Hyeonseo Lee / The Power of Personality by Sylvia Loehken / Doing It! by Hannah Witton / Unfiltered by Lily Collins 
 
Jag ville ta med mig både skönlitteratur och facklitteratur, så dessa tre blev mina val för facklitteraturen. Doing It läste jag då jag flyttade, så den kom självklart med. Unfiltered är nästa på min lista, och de två andra valde jag helt enkelt för att de är böcker jag jätte gärna vill läsa inom en snar framtid. 
 
// I wanted to take both fiction and non-fiction books with me, so these are my non-fiction ones. I was reading Doing It when I moved, so obviously I took it with me, too. Unfiltered is the next book on my TBR, and the two other books I chose simply because they're books I really want to read in the near future. 
 
 
The Book Thief by Markus Zusak / Lolita by Vladimir Nabokov / Angus, Thongs and Full-Frontal Snogging by Louise Rennison 
 
Dessa skönlitterära böcker var de enda jag var helt, eller nästan säkra att jag ville ta med mig. Angus, Thongs and Full-Frontal Snogging hade jag precis börjat läsa innan flytten, så den var också ett självklart fall. 
 
// These two fiction books were the only ones I was sure, or almost sure, I wanted to take with me. 
 
 
The Sun is Also a Star by Nicola Yoon / All The Bright Places by Jennifer Niven / We Were Liars by E. Lockhart / The Drowning of Arthus Braxton by Caroline Smailies
 
Av dessa fyra böcker hade jag faktiskt endast tänkt ta med mig två stycken, The Drowning of Arthur Braxton och den andra tänkte jag välja på basen av vitsordet på Goodreads. Dock slutade det med att jag packade dem alla ner i lådan. 
 
// I was actually only supposed to take two of these with me. The Drowning of Arthur Braxton for sure, and the other one I tried to choose based on their grades on Goodreads, but as you can see, I ended up putting them all in the box anyway.
 
 
Jag tänkte också att jag behöver iallafall en kokbok med mig, ifall jag någon dag behöver matinspiration. Denna verkade på basen av en snabb titt ha bättre vardagsmat, och det står ju faktiskt på boken "helppoa ja hyvää" dvs. lätt och gott! Perfekt ju. Wreck This Journal tog jag med mig ifall jag skulle behöva något lätt tidsfördriv någon dag. 
 
// I also wanted to take at least one cookbook with me, in case I need some inspiration for food some day, and my Wreck This Journal came with me in case I get bored and need something to do. 



Leave a comment on this post here.

Leave your email to be notified when your comment has been answered. It will not be shown to anyone but me.
Please be nice when commenting. Thank you.


name:

e-mail: (only visible for me)

url:

comment: