Att välja studieplats or sumtiiiing

11.32 pm / daily life · writing

Världens dummaste rubrik. Känns konstigt att skriva ett till inlägg med mina tankar då jag annars gör det väldigtväldigt sällan men... JAG ÄR SÅ OTROLIGT STESSAD OCH KOMMER VARA DET DE FÖLJANDE 6 MÅNADERNA.

As most of you know är jag nu på nian, sista året i grundskolan, sista obligatoriska året i skolan. Och det är otroligt skönt. Älskar det. Men o andra sidan skrämmer det livet av mig. Det är nu jag borde veta vad jag vill med mitt liv, det är nu jag måste välja vad jag ska fortsätta studera med. Ska jag skaffa mig ett yrke, eller bara 3 år extra tänketid?

Egentligen har jag ju ännu ett par månader tid att tänka, gemensamma elevansökan or whatever it's called är först i februari-mars. Men endå, tiden går väldigtväldigt fort. Nu är det nästan 6 månader kvar, men det är bara att blinka några gånger och så har man bara 1 månad kvar. Och den person som jag är, ska veta det NU. Just för att tiden går så otroligt fort, och då det ä dags att veta kan jag inte välja ett piss, eftersom jag inte tänkt ut någonting alls. 

Vill så gärna bort från denna stad, men det betyder internat/egen lägenhet, vilket skämmer mig ännu mer. Tänk att bo ensam i en lägenhet mitt i en stad man inte känner, som 16 årig. Kanske inte precis det man tänkte sig som 8 åring. Klart finns ju internat-valet också men.... I don't like people. Och jag vill inte bo med någon jag inte känner, litar på och möjligtvis inte ens gillar. Även om internat boende vore hundra gånger billigare. Och mindre skrämmande.

Har tänkt på yrkesskola, men vet inte vilken inriktning, eller vart. Vet inte typ alls vad jag vill med mitt liv ju.. Varför ska man måsta bestämma sånt här som 15/16 åring? Visst finns ju alltid gymnasievalet vilket är typ samma sak som 3 år extra tänketid, beroende på om man redan vet vad man vill eller inte. Men tänk om man inte vet då heller, sist och slutligen är det ju inte så jätte stor skillnad på en 15 årig som ska veta vad den vill och en 19 årig som ska veta. 

Jag skulle vilja gå gymnasiet. Jag skulle vilja bli student. Jag skulle vilja ha en gymnasieutbildning. Jag skulle vilja ha ett par år mer tid att tänka. Jag skulle vilja bli hemma ett par år ännu. 
Men. Jag vill inte gå gymnasiet. Jag vill ha mitt yrke genast. Jag vill inte gå 3 år i en skola som jag kanske inte har någon nytta av i framtiden. Jag vill bort från denna stad
Men o andra sidan så om jag bestämmer mig för att bli lärare, så behöver jag gymnasiet. MEN HUR SKA JAG VETA VAD JAG VILL I DETTA SKEDE AV MITT LIV? Jag är bara ett barn ännu. Kan tänka mig att flytta till Helsingfors och gå gymnasiet där, men o andra sidan så varför flytta som 16 årig till en annan stad då man har ett helt dugligt gymnasie i sin hemstad? Att få nya kompisar och lära känna mig nya människor lockar mig nästan mest faktiskt. 

Vad jag kan tänka mig börja jobba med i mitt liv är typ lärare, dagis eller liknande. Något med barn. Men jag skulle också älska att gå i någonslags medielinje eller liknande, men jag skulle inte vila jobba med det i framtiden på heltid, och helst skulle jag vilja gå någon linje genast som jag faktiskt vill jobba med. 

VAD FAN SKA JAG GÖRA? Har suttit och sökt på svenska skolor runt om i landet redan flera dagar, för jag måste verkligen veta redan vad jag vill eller så blir jag tokig. Och av någon anledning lockar Helsingfors mig allra mest. Troligen för att jag ska dit senare i mitt liv också, så varför inte flytta dit genast? Hjälp mig någon. Snälla. 

leenden lyser alltid upp. Börjar du le så blir det permanent ska du se :)

vill du jobba på dagis kan du allti studera ti närvårdare ! :)

Hej, jag har just nu en fototävling på bloggen! Vore kul om du ville delta =) Direktlänk: http://enander.blogg.se/2012/august/tavling-1.html#comment

Om du inte gillar sådana här kommentarer så är det fritt fram att svära åt mej och radera =P

Om du vill till ett bra gymnasium ska du välja Hangös - det fjärde bästa i svenskfinland. I Helsingfors kräver de flesta svenska gymnasier att du har kring 9 i medeltal (och över 9) medan det i Hangö är 6,8 och ÄNDÅ har Hangö visat sig vara bättre än Hesa-gymnasierna :)

tack ! svar: nojoo de sant de e nära å så, just om du vil flytta bort så kan du ju fara nån annanstans ju alltid å studera ti de :)

Ja håller me om att de e fö tidit att vi 15/16 årsåldern bestämma va man ska jobba me fö int nära på heller alla vet va dom vill. Men som sagt hittar du no någo som passar dig!! :)

Sv: Juu, ha haft nästan 10 år redan olika tandställningar o ja ska ha no ännu i några år iaf D:

Emilia

Finns/Överby ungdoms-och fritidsinstruktör, där finns trevliga människor och lärare :) en slapp skola, men mega trevliga internat :) du kan jobba me barn och ungdomar, men om du vill va säker på att du ska få hela lönen ska du bli närvårdare :)

terre

håller me Jarina:) o dessutom e Hangös gymnasie bästa i Västranyland o har mera(tillämpade) kurser än många andra gymnasier :) o mindre elever = mindre grupper > bättre undervisning :) så om du ska ta gymnasie så välj hangö:)



Leave a comment on this post here.

Leave your email to be notified when your comment has been answered. It will not be shown to anyone but me.
Please be nice when commenting. Thank you.


name:

e-mail: (only visible for me)

url:

comment: