A New Start: Some Thoughts About Blogging

03.14 pm / daily life

In English below.
Vad konstigt det känns att sitta och skriva ett blogginlägg igen efter flera månaders paus. I våras hade jag inspiration att blogga och hade redan tagit bilder för många inlägg, men så tappade jag mitt minneskort någonstans och alla bilder försvann tillsammans med inspirationen. Typiskt.
   
Efter det har jag spenderat mycket tid åt att fundera kring min blogg och dess framtid. Min inspiration kommer och far, men trots det tycker jag om att blogga och har gjort det i kring tio år. Och man vill ju inte sluta med någonting man tycker om bara för att inspirationen inte alltid är på topp. Ibland tar jag också kanske lite för mycket stress över bloggen, vilket troligen är den största orsaken till varför inspirationen försvinner. Bloggens innehåll har jag också tagit lite stress över, då jag inte riktigt vet vad jag vill. Att blogga om lite vad som helst känns naturligt, men på samma gång skulle jag vilja lägga fokus på något enstaka ämne. Men vad, vet jag inte. 
 
Jag vill fortfarande blogga, men jag måste försöka att inte stressa över det. Ingenting är roligt om det är stressigt. Det är helt okej att inte alltid ha tid med bloggen, och det behövs definitivt inte alltid flera dagars arbete bakom ett inlägg. Allting behöver inte alltid vara perfekt. Jag måste lära mig det. Bloggen ska vara något jag tycker är roligt att jobba med och inte något jag tar stress över för att få det perfekt. Bloggen ska vara något avslappnande, inte ett till stressobjekt i min vardag. 
    
Vad gäller innehållet så har jag tänkt att jag fortsätter som tidigare, dvs. att blogga om lite vad som helst. Jag vill hålla bloggen som en plats där jag kan skriva om det som just då känns bra. Jag vill skriva inlägg om mina drömmar, mina katter, filmtips, tankar om lite vad som helst, smink, dela med mig bilder. Men jag vill också skriva lite extra om sådant jag brinner för just nu. Jag vill komma igång med läsandet igen och blogga om böcker och läsande. Jag har en bullet journal och en kalender jag dekorerar, och vill dela med mig bilder och tips gällandet det. Att göra miljövänliga beslut i vardagen, en hållbar livsstil och zero waste intresserar mig väldigt mycket och jag vill diskutera kring det. Jag älskar att laga mat, och vill dela med mig recept men också ge inspiration för vegetariska maträtter och produkter. Inlägg om detta kan ni alltså förvänta er, tillsammans med mycket annat. 
 
Jag hoppas verkligen att jag kommer igång med bloggandet igen, och att det fortfarande finns någon på andra sidan skärmen som gärna även i fortsättningen vill kika in för att se vad jag hittar på med. Är just nu ganska exalterad över detta och det ska bli skönt att lägga tid till bloggen igen. Vi hörs om några dagar, jag lovar! 
 
ENG: Wow, it's weird to be writing a blog post again after a break of so many months. I had so much inspiration back in spring and I had taken pictures for a lot of different posts, but then I lost my memory card with all the pictures and my inspiration was gone too. 
   I've spent a lot of time thinking about my blog and its future. I like blogging although my inspiration comes and goes, and I've actually been blogging for about ten years already. And I don't really want to stop doing something I like, just because my inspiration isn't always great. I also take too much stress about my blog, which probably is a big reason for the lack of inspiration at times. The content is also something I've been thinking about a lot and maybe been a little stressed about. I've always just written about anything I feel like writing about, but it has never really felt 100% right, but not exactly wrong either. I would love to just have main thing to blog about, but I don't know what. 
   I want to keep blogging, but what I need to learn is to not make it something to stress about. Nothing is fun when it's stressful. I need to learn that it's okay to not always have time for the blog. I need to learn that I don't need to make everything perfect, I don't need to spend days writing one post. My blog is supposed to be something that's fun and relaxing, not just another stressful thing in my everyday life. 
   I'm going to continue like before, i.e. I won't focus on just one or two things. I want to keep my blog a place where I can write about whatever feels right at the moment. I want to write posts about my dreams, my cats, movies, make up, thoughts and share pictures. But I also want to write about things that interest me a little more at the moment. I want to get back into reading and write posts about books and reading. I have a bullet journal as well as a planner that I decorate, so I want to share pictures and tips regarding that. Making environmentally friendly decisions in my everyday life, a sustainable lifestyle as well as zero waste is something I'm really interested in, so I want to discuss that. I love to cook and want to share recipes and inspiration for vegetarian meals and prodcuts. You can expect posts about these things, together with a lot of other subjects. 
   I really hope I'll get back into blogging again, and I hope there's still someone on the other side of the screen who wants to check in from time to time to see what I'm up to. I'm really excited to be back and it feels great to spend some time again with my blog. I'll be back in a few days with a new post, I promise!
 

Vad roligt att du bloggar igen! Det som i alla fall inspirerar mig är att ha kompisar som också bloggar så att man kan motivera varandra :)

Svar: Det är nog sant att kompisar som håller på med samma sak inspirerar! Tyvärr har jag inte riktigt nån som också bloggar 😔
Christine



Leave a comment on this post here.

Leave your email to be notified when your comment has been answered. It will not be shown to anyone but me.
Please be nice when commenting. Thank you.


name:

e-mail: (only visible for me)

url:

comment: